Microsoft Excel merupakan sebuah helaian
elektronik yang digunakan bagi menggantikan kaedah lama dalam aktiviti kewangan
atau pengiraan dengan dipermudahkan dan dipercepatkan. Selain itu juga ianya
dapat menghasilkan pelbagai bentuk graf berdasarkan formula aritmetik dan juga
pemboleh ubah logik.
Microsoft excel adalah helaian kerja yang sangat mudah untuk digunakan. Ianya
terhad kepada tiga aplikasi iaitu Helaian Kerja (spreadsheet) (database) dan
grafik.
KEMASUKAN DATA
Anda mesti
memilih sel sebelum menaip atau menyunting dat
a di dalam
helaian kerja
1.Number -Nombor boleh
mengandungi aksara numerik (0- 9) dan aksara
istimewa (
2.Dates
and Times -Time Formula :
00:a/p/am/pm Date Formula:= DATE (DD, MM, YY)Contoh:Date(01,08,94)Hasil :1/8/94 *Tarikh
hari ini: CTRL +* Masa
semasa:CTRL + SHIFT +
3.Text- Data teks
selalunya berada pada justifikasi kiri, anda boleh memasukkan sehingga 255
aksara di dalam
sel
4.Formula- Anda boleh
gunakan formula untuk melakukan operasi-operasi seperti tambah, tolak, perbandingan ke atas nilai-nilai didalam helaian kerja
“ + “ :
menandakan formula sedia untuk digunakan
MENGIRA JUMLAH
DI DALAM EXCEL
1. Letakkan
kursor di sel yang ingin diletakkan jumlah (Cth:B9)
2. Klik butang
auto Sum dari bahagian atas skrin
3. Klik tanda ∑
berwarna hijau dari kotak formula atau tekan Enter
Untuk keterangan yang lebih lanjut mari kita tonton
video bagaimana untuk mahir dalam menggunakan Microsoft excel ini.
Contoh formula bagi menggunakan Microsoft Excel dalam pengiraan matematik.
No comments:
Post a Comment