Microsoft Word ialah
satu komponen dalam sistem Microsoft
Office; namun, perisian ini juga dijual sebagai produk bersendirian
atau dimuatkan dalam Microsoft Works. Program ini biasanya
digunakan para pengguna komputer untuk kegiatan tulis-menulis. Seperti
pembuatan surat, proposal, artikel, brosur, booklet, dan lain-lain dengan aneka
font (huruf) dan layout yang tersedia. Kita juga dapat membuat tulisan ilmiah
dengan fomula-formula pengiraaan( matematik),
data mengenai sains seperti fizik atau kimia dan sebuah data yang sanagt
menarik iaitu mempunyai variasi gambar, warna, jenis tulisan grafik dan
sebagainya yang disampaikan dengan sangat unik dan lengkap.
Microsoft Office Word ialah perisian pemproses
kata utama Microsoft yang julung kalinya dikeluarkan pada tahun 1983 dengan nama Multi-Tool Word bagi sistem Xenix. Turut dikembangkan untuk beberapa
platform lain seperti komputer peribadi IBM yang mengendali DOS (1983), Apple
Macintosh (1984),
SCO UNIX, OS/2 dan Microsoft
Windows (1989).
Keluaran versi terbarunya ialah Word 2007. Fail-fail dokumen Microsoft Word
boleh dikenali dengan mudah melalui sambungan *.doc di belakang nama fail, tetapi Microsoft Office Word 2007 mula
memperkenalkan format baru dokumen Word berasaskan XML dengan sambungan *docx di belakang nama fail, di
samping sokongan format lama dokumen Word. Microsoft word menyediakan
kemudahan-kemudahan yang lebih senang digunakan dan dekat dengan pengguna
dibandingkan dengan word processor lain seperti WordStar
(WS), WordPerfect (WP), AmiPro, WordPad, dan lain-lain.
Tool asas
yang perlu pengguna tahu sebelum menggunakan Microsoft Word :-
1.
Bar program – menunjukkan
program yang sedang digunakan
2.
Bar menu –menu dimana
arahan disimpan
3.
Toolbar standard- arahan
yang selalu digunakan
4.
Toolbar formatting- arahan berkaitan dengan format
5.
Butang tutup
6.
Kursor menaip
7.
Skrol bar menegak- gerak
skrin ke bawah
8.
Skrol bar melintang- gerak
skrin ke kanan dan ke kiri
Microsoft
word sangat memudahkan penggunanya untuk menyimpan data, terdapat butang yang
penting untuk mudah memasukkan data. Para pengguna boleh memasukkan data dengan
menaip pada kekunci keyboard diatas ruang kerja yang disediakan. Para pengguna
juga boleh menghasilkan data mengikut kreativiti masing-masing seperti
menentukan jenis font yang digunakan, warna font yang dikehendaki seperti yang
disediakan di butang kumpulan (group button).
Microsoft
word tujuh bahagian berlainan fungsinya, dimana bahagian home lebih kepada gaya
hasil tulisan seperti jenis tulisan, warna font, perenggan, gaya tulisan,
kedudukan tulisan. Bahagian insert melibatkan jadual, masukkan gambar, boleh
masukkan graf, carta pai, peta minda dan sebagainya. Bahagian insert mempunyai
fungsi meletakkan muka surat, memisahkan helaian (page break) boleh juga
memasukkan symbol matematik dan link dari sumber internet. Bahagian page
layout, menentukan marginis, tema, jarak tepi, columns dan sebagainya. Bahagian
ketiga, references, boleh masukkan nota kaki, dan gaya penulisan APA. Bahagian
mailings ialah bahagian yang terus kepada gaya penulisan email dan boleh di
linkkan pada internet.review lebih kepada nota sendiri dan bahagian terakhir
view yang mempunyai ruler (pembaris).keseluruhan paparan data yang terhasil.
Bahagian insert dan page lagout
Butang font (tulisan) dan warna
No comments:
Post a Comment